Sluit je aan bij

777

enthousiaste docenten die je voorgingen!

Gratis online lesprogramma Brandmeester

Het online lesprogramma Brandmeester richt zich voor de bovenbouw van het vmbo op brandveiligheid en brandrisico's op de toekomstige werkplek van leerlingen. Voor het mbo richt het lesprogramma zich vooralsnog op brandveiligheid in de sector Techniek en Gebouwde omgeving, de sector Zorg, Welzijn en Sport, de sector Beveiliging en de sector Horeca. 

Aan de hand van uitdagende en interactieve onderzoeksvragen verdiepen leerlingen en studenten zich in drie belangrijke aspecten van brandveiligheid.

  • het voorkomen van brand;
  • het beperken van branduitbreiding en rookverspreiding;
  • veilig vluchten.

Online lesprogramma

Welk beroep jouw leerlingen/studenten ook gaan kiezen: brandveiligheid is een belangrijk onderdeel van iedere werkomgeving. Weten jouw leerlingen hoe ze kunnen bijdragen aan een brandveilige werkomgeving? Ontdek het middels het lesmateriaal, dat speciaal ontwikkeld is voor het vmbo en mbo.

 

Benieuwd naar de ervaringen van anderen met het lesprogramma Brandmeester? Lees onze reviews hier!

'Heb me samen met mbo studenten van verschillende richtingen verdiept in alle aspecten. We hebben er veel van opgestoken!'

'Mijn vmbo-leerlingen weten door de boeiende onderzoeksvragen wat belangrijke pijlers rondom brandveiligheid zijn.'

 'Het programma is specifiek afgestemd op verschillende mbo-sectoren, waardoor de lesstof direct relevant en toepasbaar is in hun vakgebied.'

Meer weten over het lesprogramma Brandmeester?

Doelgroep van Brandmeester

Het online lesprogramma Brandmeester is bedoeld voor vmbo-leerlingen uit leerjaar 3 en 4 en is gericht op brandveiligheid en brandrisico's op de toekomstige werkplek van leerlingen. 

Voor het mbo richt het lesprogramma zich vooralsnog op brandveiligheid in de sector Techniek en Gebouwde omgeving, de sector Zorg, Welzijn en Sport, de sector Beveiliging en de sector Horeca.

Doelstellingen van Brandmeester

VMBO

  • De leerlingen weten hoe de branddriehoek werkt.
  • De leerlingen kennen de basis van brandveiligheid (voorkomen, beperken, vluchten).
  • De leerlingen (her)kennen brandonveilige situaties in diverse werkomgevingen.
  • De leerlingen zijn zich bewust van de brandrisico's binnen een werkomgeving.
  • De leerlingen weten wat zij kunnen bijdragen om in een specifieke werkomgeving brandveiligheid te kunnen waarborgen.
  • De leerlingen kunnen een brandveiligheidscheck uitvoeren op een locatie naar keuze aan de hand van een stappenplan.
  • De leerlingen kunnen de resultaten van hun brandveiligheidscheck presenteren.

MBO

  • De leerlingen (her)kennen binnen hun vakgebied brandonveilige situaties. (kennis)
  • De studenten zijn zich bewust van de brandveiligheid binnen hun vakgebied. (houding)
  • De studenten weten wat zij kunnen bijdragen om de brandveiligheid te kunnen waarborgen in hun vakgebied. (gedrag)
  • De studenten kunnen zelfstandig onderzoek doen naar brandveiligheid in een werkomgeving aan de hand van een stappenplan. 

Opbouw van Brandmeester

De opbouw van de lessen en het stappenplan van het onderzoek is geïnspireerd op de didactiek van het onderzoekend leren:

VMBO

Les 1: introductie en verkenning van het lesprogramma
Les 2: spelen van Brandstof, een kennisspel rondom brandveiligheid, en starten met de voorbereiding van de brandveiligheidscheck.
Les 3: zelfstandig werken aan het uitwerken van de resultaten van de brandveiligheidscheck en het voorbereiden van de presentatie. 
Les 4: presenteren en evalueren

  • Fase 1 les 1, Introductie en verkenning
    Het onderzoekend leren start met een introductie over brandveiligheid. De leerlingen bekijken onder andere een verhelderende animatie en vergaren basisinformatie over de branddriehoek, drie belangrijke aspecten van brandveiligheid (voorkomen, beperken en vluchten) en bewust omgaan met brandrisico’s.
  • Fase 2 les 2, Verkenning en verdieping
    De leerlingen verkennen het onderwerp verder. In deze les staat het spel Brandstof centraal. In dit kennisspel wordt de basiskennis over brandveiligheid herhaald. Hiermee verbreden en verdiepen de leerlingen hun eigen kennis verder. Aan de hand van twee werkbladen bereiden de leerlingen zich voor op de brandveiligheidscheck.
  • Fase 3 les 2, Start brandveiligheidscheck
    In les 2 bereiden de leerlingen in teams hun brandveiligheidscheck voor. De eerste stap is het vaststellen van een werkplan.
  • Fase 4 les 3, Verder met de brandveiligheidscheck
    In les 3 werken de leerlingen de resultaten van hun brandveiligheidscheck uit en ze bereiden hun presentatie voor.
  • Fase 5 les 4, Resultaten presenteren
    De leerlingen presenteren hun resultaten aan elkaar aan de hand van infographic of een vlog.
  • Fase 6 les 4, Reflecteren
    De leerlingen evalueren het verloop van de brandveiligheidscheck en hun persoonlijke ontwikkeling met behulp van twee werkbladen.

MBO

Les 1: introductie en verkenning van het lesprogramma
Les 2 & 3: werken aan het onderzoek
Les 4: presenteren en evalueren

  • Fase 1 Brand maar los! les 1, Introductie
    Het onderzoekend leren start met een introductie over brandveiligheid. De studenten zien onder andere een introductiefilm met inspirerende beelden en basisinformatie over brandveiligheid. 
  • Fase 2 Belangrijk bij brandveiligheid les 1, Verkenning
    De studenten verkennen het onderwerp verder. In deze fase staat basisinformatie over brandveiligheid centraal. De studenten activeren hun voorkennis over het onderwerp. Ze leren over drie belangrijke aspecten van brandveiligheid: voorkomen van brand, beperken van branduitbreiding & rookverspreiding en veilig vluchten. 
  • Fase 3 Werkplan opstellen les 2, Start onderzoek
    Het onderzoek staat centraal. De studenten gaan aan de slag met het onderzoek. De eerste stap is het vaststellen van een werkplan. 
  • Fase 4 Denken en doen les 3, Verder met het onderzoek
    In les 3 gaan de studenten verder met hun onderzoek. Ze houden zich hierbij aan het opgestelde werkplan.
  • Fase 5 Presenteren les 4, Resultaten presenteren
    De studenten presenteren hun resultaten aan elkaar aan de hand van een filmpje of fotocollage.
  • Fase 6 Evalueren les 4, Reflecteren
    De studenten evalueren hoe hun onderzoek verlopen is met behulp van een werkblad.

Kerndoelen van Brandmeester

Het lesprogramma sluit aan bij de kerndoelen van het voortgezet onderwijs en drievoudige kwalificatieplicht van het mbo. Het kan worden aangeboden bij vakken die aansluiten bij oriëntatie op de praktijk, werkprocessen, vakkennis en vaardigheden en in de LOB-uren.

Deze website maakt voor een optimale werking gebruik van cookies. OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy Cookie instellingen Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang