699

decanen en mentoren maken al gebruik van dit lesprogramma!

Lesprogramma De Beschermers

Militair, beveiliger, douanier en agent: beroepen die lef, mensenkennis en inlevingsvermogen vragen. Maar weten jouw leerlingen dat werken bij Defensie, de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), Douane en Politie een breder toekomstperspectief biedt dan ze misschien verwachten? 

Defensie, DJI, Douane en Politie bundelden hun krachten en ontwikkelden samen het online lesprogramma De Beschermers. Dit lesprogramma geeft leerlingen een uniek kijkje achter de schermen bij de teams die Nederland veilig houden. Ze ontdekken niet alleen de bekende functies, maar ook minder bekende beroepen op het gebied van zorg, techniek en ICT - essentieel voor de bescherming van ons land.

Online lesprogramma en voorlichtingspakket

Het lesprogramma De Beschermers is ontwikkeld voor vmbo- en havo-scholieren uit de bovenbouw. 
Na aanmelding ontvang je een e-mail met de link naar het online lesprogramma. Bij het lesprogramma is ook een voorlichtingspakket ontwikkeld met fysieke materialen om leerlingen te informeren over de mogelijkheden bij de vier organisaties. Hierin zitten:

  • 1x A2 poster
  • 1x factsheet voor docenten
  • 30x folders voor leerlingen

 

Enkele reviews van docenten die het lesprogramma ingezet hebben:

'Mijn leerlingen waren erg enthousiast over het lesprogramma en gaven het een 7,8!'

 

'Het lesprogramma was een succes.'

 

'Een groot gedeelte van de leerlingen wist niet welke mogelijkheden er nog meer waren bij de organisaties.'

 'Mijn leerlingen hebben na de inzet van het lesprogramma een veel breder beeld van het werken bij de organisaties'

Meer weten over De Beschermers?

Doelgroep van De Beschermers

Het lesprogramma De Beschermers is ontwikkeld voor vmbo- en havo-scholieren uit de bovenbouw.

Kerndoelen van De Beschermers

Het lesprogramma sluit aan bij de kerndoelen van het voortgezet onderwijs. Je kunt het aanbieden bij vakken die aansluiten bij oriëntatie op de praktijk en in de LOB-uren.

Opbouw van De Beschermers

Dit lesprogramma bestaat uit een plenaire online les en een zelfstandig te verwerken online les, ondersteund met een online werkblad.

  • Les 1 ‘Een kijkje achter de schermen’ – Plenair
    Lesduur: ca. 50 minuten
    - In het eerste deel van deze les maken scholieren kennis met de organisaties Defensie, DJI, Douane en Politie en krijgen ze een indruk van wie de mensen zijn die hier werken, wat ze doen en wat ze beschermen. (15 minuten)
    - In het tweede lesonderdeel ‘De diepte in’ maken de scholieren kennis met het team dat militairen, inrichtingswerkers, douaniers en agenten ondersteunt, denk aan: ICT’ers, zorgmedewerkers en technische vakmensen. In dit lesprogramma wordt een aantal beroepen uitgelicht ter inspiratie. Natuurlijk zijn er nog veel meer beroepen binnen deze organisaties mogelijk. (30 minuten)
    - In het afsluitende deel bekijken de scholieren een video die de les samenvat en is het mogelijk om klassikaal na te praten. (5 minuten)

 

  • Les 2 ‘Wat ga jij doen?’ – Zelfstandig
    Lesduur: ca. 45 minuten
    Deze zelfstandig te verwerken les start met een korte terugblik op de eerste les. Daarna gaan de scholieren dieper in op een bepaald beroep. Ze kiezen hierbij wat ze het meest aanspreekt: werken in de zorg, ICT, techniek of de primaire taak. Bij dit lesonderdeel hoort het online werkblad ‘Welk beroep past bij jou?’.

Doelstellingen van De Beschermers

De doelen van dit lesprogramma zijn:

  • Scholieren bekendmaken met werken bij Defensie, DJI, Douane en Politie.
  • Scholieren laten zien hoe divers werken bij deze organisaties is.
  • Scholieren laten zien welke kansen en mogelijkheden deze organisaties bieden.
  • Scholieren laten nadenken hoe ze zich verhouden tot werken bij deze organisaties. Past dit werk bij ze?
  • Scholieren enthousiasmeren, inspireren en interesseren om later een baan bij deze organisaties te overwegen.
Deze website maakt voor een optimale werking gebruik van cookies. OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy Cookie instellingen Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang